Een paar jaar geleden las ik ‘Dorsvloer vol confetti’. Het was de debuutroman van Franca Treur. Een roman die enthousiast werd ontvangen. Het boek over het leven op het gereformeerde plattelandwerd de Zeeuwse hemel ingeprezen. Ik begreep al dat enthousiasme niet zo. Ik vroeg me af of het geen eendagsvlieg was en vond dat het schromelijk overschat werd. Het boeide me niet, pakte me niet. Misschien omdat ik me maar moeilijk kan identificeren met gereformeerde Zeeuwse meisjes. Kan gebeuren. Niks aan de hand verder.
Een paar maanden na het verschijnen van het boek ga ik in Arnhem naar een literaire avond waar Franca Treur en Jan Siebelink zullen spreken over hun boeken. In het geval van Treur is dat er maar eentje, in het geval van Siebelink vooral over ‘Knielen op een bed violen. Zij zijn op een avond samengebracht omdat het geloof een nadrukkelijke rol in boeken speelt.
Na afloop van hun praatjes praat ik nog wat na met Jan Siebelink, die ik jaren eerder heb geïnterviewd bij het verschijnen van dat boek. Ik vertel hem wat ik vond van het boek van Treur en van haar inbreng op die avond. Die vond ik niet sprankelend, noch bevlogen. Ik vond dat ze weinig te zeggen had. Jan Siebelink spreekt mij niet tegen en vat zijn mening naar mij samen met: “Och Jan, het is nog maar een meisje.” Dat kun je uitleggen als de hautaine opvatting van een gearriveerde schrijver, maar misschien is het ook wel een scherpe diagnose. Het is in mijn ogen een mix van allebei.
Franca Treur heeft weer een boek geschreven. Haar tweede. Ik heb het nog niet gelezen, dus ik heb nauwelijks recht van spreken. Wat ik wel las, is een vernietigende recensie in de NRC. Als ik de schrijver was, zou ik van zo’n recensie niet blij worden. Haar uitgever waarschijnlijk evenmin. Ook op de radio wordt haar boek besproken. Ook hier geen toejuichingen.
Vanochtend was ze zelf te gast in een radioprogramma. De warrigheid is troef. Of ik ‘De Woongroep’ ga lezen? Ik voel me nog niet echt uitgenodigd.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links
In 2009 was Franca Treur dertig. Leeftijd is geen excuus. Er zijn ook meisjes van dertig die wel iets te melden hebben. Het enige dat ik ter verdediging van haar debuut nog kan aanvoeren is dat het een prachtige, welluidende titel had. Een boek met zo’n titel wil je lezen. Dat is bij haar tweede boek misgegaan. ‘De woongroep’. Zeg het nog eens hardop en vraag je af: wie wil een boek met die titel lezen? Ja, als het een boek van Koos van Zomeren was geweest, spelend in Nijmegen anno 1984 ofzo. Ja, dan had ik het boek ‘De woongroep’ wel willen lezen. Maar een woongroep uit Zeeland… Nee, laten we een boek lezen van een meisje dat wel iets te melden heeft. Maartje Wortel bijvoorbeeld. Alleen haar naam klinkt al leuker. http://maartjewortel.nl/