In Groot-Britannië, waar men euforisch reageert op de geboorte van een achterkleinzoon van de koningin en dat nieuwe leven wordt gevierd met alle feestelijkheden die daarbij horen en vooral met weddenschappen over de naam van de boreling, wordt een ander deel van de krantenpagina’s gewijd aan het recht op sterven van een twee-jarige peuter die door artsen kunstmatig in leven wordt gehouden en waar nauwelijks perspectief gloort. De artsen willen de behandeling staken, de ouders zijn daar fel op tegen. De meest actuele stand van zaken is dat de beademing is stopgezet, maar dat het knaapje nog niet is overleden. Voor de ouders een teken dat er wel degelijk nog overlevingskansen zouden zijn. In hun visie is het niet een arts en zijn het zelfs niet de ouders die over leven en dood van het kind kunnen beschikken. Voor hen ligt dat in Gods hand. Maar de behandeling zou volgens hen wel moeten doorgaan. Hoe zij weten dat dat Gods wil zou kunnen zijn? Zonder de medische apparatuur is er geen kans op leven. Een leven dat kunstmatig in stand wordt gehouden, is dat nog wel leven?
Het bericht dat ik op de radio hoor roept bij mij die vraag weer eens op. En ik vraag mij af van wie is het leven nu eigenlijk? En wie kan er, je zou haast zeggen in godsnaam, over beschikken? De vegeterende peuter, en daar gaat het over, heeft geen stem. Hij kan in al zijn onschuld niet gehoord worden. Wie hebben het dan voor het zeggen? De artsen die een uitzichtloos bestaan voorspellen? De ouders die hopen op een wonderbaarlijk maar onwaarschijnlijk herstel? Als de artsen niet al hun kennis en kunde hadden aangewend dan was zonder hulp van de medische machines er allang geen sprake meer van leven geweest. Maar mogen zij beschikken over het leven of hebben toch de ouders het laatste woord en kunnen zij de artsen verplichten de behandeling in de volle breedte voort te zetten? Hebben zij daar het recht toe?
Vragen, ik heb alleen maar vragen. Soms zou ik willen dat er echt een god was die op die vagen een heel concreet en eensluidend antwoord zou geven. Maar ik vraag me af of ik dat antwoord zou willen geloven, zou kunnen geloven.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links