Zo wil ik over twintig jaar ook wel voorgoed uitgeleide worden gedaan. Ik kom net van een uitvaartbijeenkomst in Brebl, een café in het voormalige Honig-complex waar in vroegere tijden maizena, pakjessoep en vermicelli werd gemaakt. Een paar weken geleden gaf de overledene nog een jazzconcert in het zelfde café. 91 jaar oud en moe heel moe overleed hij een paar dagen geleden. En het leek logisch om daar dan ook zijn leven te vieren in een ontroerende bijeenkomst. Hoeveel mooier is het om iemand te gedenken op een plaats waar zijn geest nog zweeft, zijn naam nog op de affiches staat. Hoeveel te beter dan in een fabrieksmatig crematorium waar de vorige stoet nog niet helemaal vertrokken is terwijl de na jou komende partij het parkeerterrein al oprijdt. En op het aankondigenbord staat dat als u voor A komt rechtsaf moet en voor de dode B de pijlen naar links moet volgen.
Midden in het café staat zijn kist, naast de vleugel. De kist is overdekt met foto’s en spullen die hem lief en vertrouwd waren. Zijn camera, zijn stok. Het is vol. Familie, vrienden, kennissen, mensen die met hem samen werkten. De overledene was van vele markten thuis. Architect van huis uit, maar van jongs af aan ook jazzpianist, schilder, filmer en fotograaf. Inspirator voor zijn kinderen, verhalenverteller en klankbord voor zijn kleinkinderen. Zij vertellen over hun vader, hun opa zonder larmoyant te worden.
Tot op het laatste, het allerlaatst blijft hij creatief. Een paar dagen voor zijn dood vertelt hij zijn zus dat hij een melodietje in zijn hoofd heeft. Hij wil het voor haar neuriën en zij moet het dan doorgeven aan hun broer, de pianist die het op muziek moet zetten. “En dat melodietje moet op mijn crematie gespeeld worden.” Zijn laatste verzoek. Op haar smartphone neemt zij het melodietje van haar broer op. Haar andere broer werkt het uit. Als laatste klinkt op de bijeenkomst als slotakkoord zijn eigen melodie door het café.
Zo wil ik over twintig jaar ook wel voorgoed uitgeleide worden gedaan. Misschien dan wel niet met een melodietje, maar met een laatste tekstje, driehonderd dankbare woorden.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links
Bijzonder en dank!
Nicoline Hendriks