Ik ben een muziekliefhebber. Beslist geen kenner en aan parate kennis ontbreekt het mij dan ook grotendeels. Verwacht van mij dan ook geen doorwrochte betogen of verhelderende opmerkingen over deze of gene symfonie. Zeker op muziektechnisch gebied past mij slechts een eerbiedig zwijgen. Bovendien heb ik ook iets tegen het fileren van een muziekstuk, zoals sommige programmaboekjes doen. Misschien wel omdat ik het allemaal niet kan volgen, omdat het mij boven de muzikale pet gaat. Nee, ik geniet liever zonder voorbehoud van een muziekstuk. Zeker als dat een hoofdrol in een film speelt.
Gisteren gingen Gade en ik naar de bioscoop. Gewoon op een dinsdag naar de bioscoop. Maar het was bevrijdingsdag. Gade was vrij en daardoor voelde die dinsdag als een dag in het weekend. We gingen naar de Franse film ‘Le dernier coup de marteau’, de laatste hamerslag. Een film waarin Mahlers 6e symfonie een hoofdrol speelt. In die symfonie komen een aantal hamerslagen voor. Mahler heeft er ooit vijf ingeschreven, dat later terug gebracht tot twee, naar believen aan te vullen tot drie, de laatste hamerslag. De hamerslag dient eigenlijk uitgevoerd te worden met een immense houten hamer op een houtblok. De hamerslag staat voor noodlot, dood, tegenslag. En dat is in deze film ruim voor handen, maar zo vorm gegeven dat het blijft ontroeren en nergens melodramatisch wordt.
De film eindigt met een beeld waarover Gade en ik het aanvankelijk niet eens zijn. Het is een multi-interpretabel beeld, zonder dat je het vervelende gevoel hebt dat je met een kluitje het riet in wordt gestuurd. Zo van dat de regisseur het zelf ook niet weet en de keuze dan maar aan de toeschouwer overlaat. Voor mij is de keuze van de regisseur overduidelijk, maar neem daarbij beelden eerder in de film dan ook terdege in ogenschouw. Bij een goede regisseur heeft elk beeld in zijn film betekenis en dat bedenkend is mijn interpretatie dan ook meer dan verdedigbaar. Gade is het met me eens. Blijft natuurlijk de vraag of de laatste hamerslag echt geklonken heeft. Mocht u de film gezien hebben dan ben ik benieuwd naar uw interpretatie.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links