Vooropgesteld, ik ben een liefhebber, geen kenner. En dat betekent dat ik zonder enige vooringenomenheid kan genieten van een concert in de serie kamermuziek die de Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek jaarlijks organiseert. Gisteravond was het weer zover. Een optreden van het Prazák Quartet samen met de fagottist Bram van Sambeek. Ik had nog nooit van hen gehoord, maar dat zegt meer over mij, dan over hen. Zij speelden voor de pauze werken van de mij eveneens onbekende componisten Martinu, Reicha en Du Puy en na de pauze het wonderschone strijkkwartet Der Tod und das Mädchen van Schubert. Dat en die kende ik gelukkig wel. De concerten van de stichting zijn niet alleen horen en luisteren, maar ook zien en gezien worden. Iedereen is er. En als kamermuziek tot de hobby’s van de linkse kerk behoort is er een overeenkomst met de gewone kerk: de populatie is sterk vergrijsd, al zou de gewone kerk wel willen dat het er net zo vol was als hier. 1200 mensen.
Ik ben gen kenner dus, maar kan wel genieten. Zeker de fagotconcerten waren bijzonder. Het instrument werd als een soort bazooka op het publiek gericht. En klonk als een veredelde midwinterhoorn. Het is zo’n instrument met een klank waarbij ik, zelfs als er geen programmamuziek wordt gespeeld, onmiddellijk een verhaal hoor. Een verhaal van diepe wouden en donkere luchten. Een sonore klank als van een groot en ingehouden beest. Als een bazooka geluid zou kunnen maken, zou hij ook klinken als een fagot.
Na de pauze dus Der Tod und das Mädchen. De cellist slaat zo met zijn strijkstok dat het lijkt of hij een leeuw aan het temmen is, totdat ik mij realiseer dat hij niet de dompteur is maar de Dood en dat zijn strijkstok de zeis is waar hij uiteindelijk iedereen mee zal neer maaien. Als je maar oplet is er tijdens een concert ook heel wat te zien. Het laatste deel van dit strijkkwartet is een vrolijk muziekje (al is het mogelijk niet gepast dit Presto zo te noemen). Je hoort het meisje huppelend de dood tegemoet treden en je hoeft je ogen maar even dicht te doen om het ook te zien. Muziek is niet alleen voor de oren.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links