Nee, de kassajuffrouw kan geen reservering vinden. Noch op mijn naam, noch op mijn postcode. “En dat zijn toch de enige twee ingangen die wij hier gebruiken. Maar geen probleem hoor, er zijn nog kaartjes.” Ik krijg 65+-korting, maar moet wel een euro 3D-toeslag betalen. Gade krijgt geen korting, wel toeslag. Het is kwart over vijf in de middag. Vreemde tijd om een film te bekijken. Naar mijn beste weten ben ik nog nooit op dit tijdstip naar de bioscoop geweest. Bij de ingang van het zaaltje deelt een medewerker poetsdoekjes en 3D-brillen uit. Het zijn forse exemplaren. Rood-zwart montuur met grijze glazen. Het past zelfs over mijn eigen gewone bril. Er zijn voor dit tijdstip verrassend veel mensen. Vreemd gezicht, allemaal mensen met zo’n grote bril op hun neus. Een sekte die in een andere dimensie schouwt. Die wacht op Pina, de film van Wim Wenders. Hij maakte die film niet over Pina Bausch, de danseres, maar voor Pina Bausch. Een film in 3D. In het begin is het even wennen. De ondertiteling zweeft in de ruimte en het effect is verrassend. Dans in perspectief. Een overrompelende film. Gade en ik willen hem nog wel een keer zien. Hopelijk blijft hij nog een tijdje draaien.
Ik vraag me af of ik Bausch ooit live heb zien dansen. Ik kan het mij niet meer herinneren. Ik was ooit in Wuppertal. De thuishaven van Pina Bausch. Die stad met zijn ‘Schwebebahn’, een hangmetro. Ik weet zeker dat ik daar in gezeten heb en weet ook zeker dat ik daar naar een dansvoorstelling ben geweest. Maar of het nou Bausch zelf was? Ik zou het niet meer weten. Het is ook zo lang geleden en dan vervagen de grenzen tussen wat gebeurd is en wat je zou willen dat gebeurd was. Ik zou haar wel gezien willen hebben, dat zeker. Dan nog maar een keer naar de film.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links
Nu je het zo schrijft: ik was toen ook in Wuppertal. Het was een dansvoorstelling “op lokatie”. Ik dacht dat er zowel binnen als buiten de schouwburgramen werd gedanst. Het was een voorstelling van Pina, maar of ze zelf meedanste, dat weet ik niet meer. Het heeft bij mij wwel indruk gemaakt.