Als ik in een volgend leven zou geloven, heb ik gelijk ook een wensje. Dan wil ik terug komen als balletdanser of als valse nicht. Maar dan ook een heel valse en als het mogelijk zou zijn, trekt ook de combinatie van de twee nieuwe levens mij heel erg aan. Waarom nu net die keuzes?
Gisteren zag ik in in de Arnhemse Stadsschouwburg Het Nationale Ballet met een Hans van Manenprogramma. Ik hou van de stijl van Van Manen. Vloeiend, virtuoos, menselijk. In de pauze deelde iemand mijn mening dat als je zo’n ballet zag, je zelf ook het idee had zo te kunnen bewegen. Mooi niet. Ooit volgde ik in het kader van een stage een jaar lang elke dag balletlessen. Goed bedoeld gestuntel, met dat weliswaar redelijk expressieve maar niet zo soepele lijf. Te zwaar, te stijf. Nee, dan die jongens van Het Nationale Ballet. In het bijzonder Bruno da Rocha Pereira in het ballet ‘Solo’. Wat een kracht en gratie. Een ogenschijnlijk zwaartekrachtloos bestaan. Wat zou de wereld er anders uitzien als iedereen zich zo kon bewegen. Zo’n soepel lijf, daarin kan alleen maar een soepele geest huizen. Als de hemel er zo uit zou zien, dan wil ik er wel in geloven. Maar even vaak droom ik dat in dat prachtige mannenlijf een weliswaar soepele maar evenzeer vileine geest huist. Dat van de valse nicht, de vlijmscherpe observator die met een enkel geslepen woord iemand of iets anders fileert en het onbenul en de dommigheid schrijnend blootlegt. De valse nichten die ik ken zien er niet uit als gepolijste dansers. Ze zijn snel, maar alleen met woorden. Hun lijf huppelt hulpeloos achter hen aan. Neem bijvoorbeeld Oscar Wilde, die ik zeer bewonder, hoewel hij kapot ging aan een te groot vertrouwen in zijn eigen scherpzinnige eloquentie. Hij vergat te vluchten en kwam zo in de gevangenis. Geen dansersfiguur, wel joyeus, maar vederlichte virtuoos, nee.
Er moet vast een god bestaan die mijn gebedje kan verhoren: “Laat mij terugkomen als een mengeling van een beetje van mijzelf en een beetje Oscar Wilde en met het lijf en de danskracht van Bruno da Rocha Pereira. Amen.”
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links