Tegen mijn verwachting in zit de grote concertzaal maar half vol. De optredende zanger en het strijkorkest dat hem begeleidt hebben wereldfaam. Jaren geleden waren wij ook bij een concert van hem. In Amsterdam, het Concertgebouw, een afgeladen grote zaal. Volk juichend op de stoelen, ook al klonk zijn stem wat vermoeid na een heel dag workshops geven. Ik verheugde mij er op hem weer te horen. Ach, kon ik maar half zo goed zingen als hij.
Voor het concert gaan we met een vriendin die ons fĂȘteert nog even eten en ontdekken zo een in prima Italiaans restaurant. De bruschetta vooraf, de ravioli en het dessertje met koffie lijken een prima prelude voor het concert.
We lopen door de striemende regen een paar honderd meter naar het theater. Voel ik mijn buik nu wat rommelen? Het lopen gaat moeizaam, moeizamer dan normaal. Mijn darmen lijken op te spelen en heel mijn lijf dwars te zitten. Dat gevoel ebt langzaam weg als ik de grote hal binnen ga. We begroeten wat vrienden, schudden handen en wensen hen een mooi concert. Dat zal zeker wel lukken. Mooi niet.
We zoeken ons plaatsen , midden in de rij. De zaal roezemoest, zoals zalen altijd vlak voor aanvang doen. Op een onaanwijsbaar ogenblik verstomt het geluid. Even is het helemaal stil. Ik voel alleen maar mijn buik en vraag me af of het gerommel niet te horen is. Het welkomstapplaus voor de artiesten overstemt het. Het orkest zet in. Prelude uit Capriccio van Straus. Het zal vast wonderschoon geweest zijn, maar de muziek komt niet bij mij binnen. Ik word te veel in beslag genomen door het krampend opspelen van mijn ingewanden. Hoe houd ik dit vol? Niet dus, in het applaus na het openingsnummer vlucht ik al excuserend de rij en de zaal uit. Een ouvreuse houdt de zaaldeur voor mij open. Ik sprint langs haar heen en hoor haar zeggen dat ik pas in de pauze weer naar binnen kan. Net op tijd, maar dan ook maar net op tijd weet ik groter onheil te voorkomen. Oef. Ik mis de liederen van Beethoven en Eisler en wacht in een verder lege foyer op de pauze.
In alle rust geniet ik van het tweede deel van het concert plus vijf toegiften, waarmee de zanger voor mij het gemis van het eerste deel meer dan goed maakt.
Archieven
- oktober 2021
- juli 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
Links